Duna menti kerékpárút 8. szakasz: Petronell - Pozsony

• Evés-ivás lehetőség
  • Kulturális/történelmi értékek

Részletek: Duna menti kerékpárút 8. szakasz: Petronell - Pozsony

Öreg rómaiak és modern éttermek

A Duna menti kerékpárút utolsó szakasza Petronelltől Pozsonyig húzódik. Az út a folyó déli partján Hainburgon keresztül vezet, ahol egy jó állapotban fennmaradt várral találkozhatunk, majd a Kárpátok első nyúlványai mentén, az osztrák-szlovák határon keresztül, a szlovák fővárosig, Pozsonyig, haladunk.

A középkor iránt érdeklődök, megcsodálhatják Petronellben a Keresztelő Szent János kápolnát, melynek román stílusú körépítménye a templomos lovagokra vezethető vissza. Egy rövid látogatás alkalmával Carnuntumban, a római városban élőben átélhetjük az ókor szellemiségét. A világon egyedülállóan egy római városnegyedet rekonstruáltak itt annak fontosabb építészeti típusait történelmi kontextusukba helyezve: egy polgárház, egy pompás városi villa bútorokkal, padlófűtéssel, működő tűzhellyel és egy nyilvános fürdő vár felfedezésre.

Az ókori rómaiak nyomait Bad Deutsch-Altenburg gyógyüdülő településén is megtalálhatjuk. Ezek nemcsak a Carnuntinum múzeumban rejtőznek római kori szobrok, domborművek, mozaikok, érmék, fegyverek és ékszerek között, melyek a Carnuntum régészeti park magját képzik, hanem a Carnuntum fürdőben is, ahol már az ókoriak is a reumát kezelték.

A közeli város, Hainburg nemcsak történelmi városkapuk sorát őrzi, mint a Wienertor (bécsi kapu), az Ungartor (magyar kapu) és a Fischertor (halászkapu), hanem egy terjedelmes és látványos középkori várromot is. A kastélyhegy mellett a Hundsheimer-hegy és a Braunsberg határozza meg a városképet. Ez utóbbi kiváló kilátást kínál a Dunára, a már Szlovákiában található Thebener hegykúpra Dévény várával és a szomszédos Pozsonyra is, melynek elővárosát közvetlenül a hátár után Wolfsthalnál érjük el.

A szlovák főváros a kerékpáros túra méltó végpontja, hiszen számos látnivalóval szolgál, mint pl. a négytornyú vár, a város jelképe, vagy a Szlovák Nemzeti Színház, az óváros vagy az Új-híd, melynek hídpillérjén egy futurisztikus étterem („UFO”) messze elnyúló kilátást biztosít.

Hainburg

Pozsony

Utak leírása Duna menti kerékpárút 8. szakasz: Petronell - Pozsony

Petronell - Bad Deutsch-Altenburg - Hainburg - Pozsony

Túraleírás:

Petronellből indulunk és a Hauptstraße-n keleti irányban haladunk, míg a település végén bekanyarodunk a Solafeldgasse-ba. Ennek az utcának a végén kelet felé haladunk tovább, míg meg nem érkezünk Bad Deutsch-Altenburgba, melynek kőbányája már messziről látszik. Amennyiben időnk engedi, fáradt lábainak felfrissíthetjük a helyi termálfürdőben. Európában Bad Deutsch-Altenburban vannak a legerősebb jódos-kénes források.

Bad Deutsch-Altenburgban a Duna part felé vesszük az irányt, majd a B49-es út alatt haladunk el. Röviddel ezután megérkezünk Hainburgba. Itt megpihenhetünk és megtekinthetjük a régi, de jó állapotban fennmaradt várrendszert. Miután visszatérünk az útra, elköszönünk egy időre a Dunától, melyet majd legközelebb Pozsonyban látunk újra.   A vasút mentén haladunk, majd egy rövid szakaszon a Thebner Straße utcán, melyet az első lehetőségnél jobbra elhagyunk. Ezt követően a B9-es úthoz érünk, melynek északi oldalán húzódik a kerékpárút.

Röviddel a határ előtt elválik egymástól az autóút és a bicikliút. Egy hosszú bal- majd jobbkanyarban haladunk a Duna sétányán Pozsonyban, ahol a Duna látványának utolsó métereit élvezhetjük a várral és a Szent Márton dómmal együtt.

Az A4-es autópályát a Bruck/Leitha Ost (36) lehajtónál hagyjuk el és onnan a 211-es utat követjük Petronellig.

A petronelli pályaudvar parkolójában.

Wien Mitte-Landstraße megállóból busszal vagy vonattal Petronellig.