WAB – 13. szakasz: Reichenau/Payerbach - Knofeleben

Gyalogtúra Reichenau, Kurpark/Payerbach-tól Naturfreundehaus Knofeleben hütte-ig

• Nehézség: nehéz
  • Legmagasabb pont: 1.257 m
  • Österreichisches Wandergütesiegel

Részletek: WAB – 13. szakasz: Reichenau/Payerbach - Knofeleben

A Wiener Alpenbogen (WAB) túraútvonal 13. szakasza egy vidám alpesi hegyi kaland. A első kilométereket a Höllentalban, a bécsi vízvezeték-útvonalon (Wiener Wasserleitungsweg) tesszük meg. A Kaiserbrunntól a Schneeberg irányába indul az emelkedő meredek erdei utak és sziklafalak kíséretében.

Az elő Schneeberg szakasz Payerbachból vagy Reichenauból indul a Kaierbrunn forrás érintésével a Miesleitensteig meredek ösvényen keresztül a Naturfreundehaus hüttéig. A Knofeleben név egyébként a medvehagymára utal, melyből a környéken sokat találni (a „Knofel” a helyi nyelvjárásban fokhagymát jelent). A tájat és a gyaloglást figyelembe véve e szakasz egy alpesi kalandnak mondható: morajló folyam, meredek hegyi erdők, sziklafalak, meredek ösvények és idilli magány a meghatározó.

Reichenau, Kurpark/Payerbach

Naturfreundehaus Knofeleben hütte

Utak leírása WAB – 13. szakasz: Reichenau/Payerbach - Knofeleben

Payerbach-Reichenau pályaudvaráról:

A pályaudvarról elmegyünk a buszmegállók mellett és jobbra fordulunk a Bahnhofweg útra. Újra jobbra fordulunk a Bahnhofstaße utcán a Payerbacherhof szálló felé és átkelünk a főúton a zebrán. Átkelünk a Schwarza folyamon és az Alber cukrászda előtt jobbra fordulunk. Tovább haladunk a pavilon és a fürdő mellett és a Schwaza-folyamot követve egy viaduktot is érintünk. A parkolónál jobbra fordulunk a Hauptstraße utcára, majd erről balra fordulunk Reichenau an der Rax település központjába.

Reichenauból:

Kb. 15 percig sétálunk a Hauptstraße utcán, a Kurpark mellett az Erlangerparkig, mely egy járdaszigetből kialakított kis park. Itt jobbra tartunk és átkelünk a Schwarza-folyamon a Schloss Reichenau kastély irányába. A látványos kastély előtt, melyet először a 13. században említenek, balra fordulunk a Haabergstraße utcára, majd hosszabb ideig követjük az utat a Höllental-vasút sínpárja mellett. Egyébként már itt is a Wasserleitungsweg-útvonalon vagyunk, melyet a Höllental-völgyön keresztül járunk be. A Hirschwang megállónál átmegyünk a bal oldali sínpárhoz és az aszfaltos utat követjük, majd a következő kereszteződésnél jobbra fordulunk. Innen az utat követjük, majd a Hauptstraße utcán jobbra fordulunk, aztán elhaladunk egy papírgyár mellett és a Wasserleitungsweg-útvonal parkolója jobb oldalán haladunk tovább. Röviddel az ún. Wasserleitungswegstein kő után elhagyjuk az utat és a Kaiserbrunn forrás felé, az 1. bécsi vízvezeték-útvonalon haladunk tovább, melyet 1998-ban a bécsi magaslati források vízvezetékeinek 125 éves évfordulója alkalmából hoztak létre. Helyenként fémtalpazatokon kell keresztül menni, ahol a kutyák tappancsaira kell figyelni. A túraút lénygében folyamatos fel- és lejtmenetben halad, azonban elegendő pihenő található az út mellett, ill. útközeli sziklák és vízpartok mentén állhatunk meg. A jól kitáblázott útvonal a B27-es főúthoz vezet, melyet keresztezünk és a túloldalon folytatjuk utunkat. Átmegyünk a hídon, majd néhány szintmétert haladunk felfelé. Néhány lefelé vezető szerpentinen az országúton, mely mentén egy murvás úton haladunk, majd néhány méter múlva áttérhetünk a túloldalra, hogy a túraúton haladhassunk tovább. Elhaladunk egy cseppkőbarlang és egy beton barlang mellett, majd kb. 10 perc múlva és újra az útnál vagyunk, ahol a murvás szakaszon Kaiserbrunn település kempingjéhez érünk, majd elhaladunk a Schnepfkapelle kápolna mellett a Kaiserbrunn vendéglőig. Itt egy buszmegálló is található. Tovább megyünk a Wasserleitungsmuseumba, azaz a vízvezeték múzeumba, mely hétvégente és ünnepnapokon 10:00 és 17:00 óra között látogatható. Itt a kulacsainkat is feltölthetjük. A jelzett utat egy ideig a völgy felé követjük, majd a kitáblázott Miesleitensteig felé fordulunk. Újra és újra csodás kilátásban lesz részünk pl. a Schneebergre. Egy meredek kavicshordalékos helyen figyeljük a kőomlásokra, itt acélkötelek segítenek a feljutásban. A jelzett útvonalon hamarosan az erdészeti útra érünk, mely balra tartva elvezet minket a 2012-ben átadott Naturfreundehaus Knofeleben hüttéhez – egykori Friedrich Haller Haus. A turistaház 2014-ben az első helyen végzett a túrázva elérhető hütték körében, és a „hellste Hütte der Alpen” (az Alpok legvilágosabb turistaháza) kitűntetést kapta.

Bécs felől az A2-es autópálya Seebenstein csomópontjától az S6 sz. gyorsforgalmi utat Gloggnitznál hagyjuk el. A B27 sz. főutat Reichenauig követjük.

Graz felől érkezve először az S35 sz., majd az S6 sz. gyorsforgalmi utakon közlekedünk, melyet Gloggnitznál hagyunk el. A B27 sz. főutat Reichenauig követjük.

Reichenauban községháza körül és a Kurpark mellett is találni parkolókat.

Bécsújhelyen keresztül vonatozhatunk Payerbach-Reichenau vasútállomásáig. Onnan a 1748-as számú busszal a Recihenau/Rax Kurtheater megállóig mehetünk.

Utazástervezés a következő oldalakon: www.oebb.at

A következő túraútvonalak kapcsolódnak ehhez a túrához:

WAB – 12. szakasz: Habsburghaus - Reichenau

WAB – 14. szakasz: Knofeleben - Edelweißhütte

WAB – J regionális útvonal: Payerbach - Waldburgangerhütte - Knofeleben

www.wieneralpen.at, +43 / 2622 / 78960

Vigyen magával mindig megfelelő térképet. Vegyen fel túrázásra alkalmas cipőt (túracipőt vagy túrabakancsot), védekezzen a napsütés és az eső ellen, vigyen magával vizet és némi harapnivalót. Vigye magával mobiltelefonját, és mentse el benne a hegyimentők segélyhívószámát: 140

Biztonsági előírások

Annak érdekében, hogy jól sikerüljön túrája a Bécsi Alpokban, kérjük, ügyeljen a következőkre:

Előkészületek

Az útvonal kiválasztásánál bizonyosodjon meg arról, hogy megfelel erőnléti állapotának és tapasztalatának. Figyeljen az időjárásjelentésre. Az időjárás meglepően gyorsan változhat a hegyekben. Legyen mindig ennek megfelelő a felszerelése (például esőkabát).

Ellenőrizze, hogy a meglátogatni kívánt hütték és uzsonnázóhelyek nyitva tartanak-e. Tájékoztasson valakit a kiválasztott útvonalról és a visszatérés tervezett időpontjáról, mielőtt útnak indulna.

Térkép ajánlások

Freytag & Berndt WK

Hirschwangban a Hotel Marienhofban vagy Payerbachban a Hotel Payerbacherhofban érdemes megszállni.