Duna menti kerékpárút 6. etap déli part: Mautern – Klosterneuburg

• Kulturális/történelmi értékek

Részletek: Duna menti kerékpárút 6. etap déli part: Mautern – Klosterneuburg

A Tullnerfeld messzesége

Ez a szakasz a már a rómaiak körében is közkedvelt várostól, Mautern an der Donautól halad a Duna mentén Kosterneuburgig. A festői Duna völgyben többek között Traismauer, Zwentendorf an der Donau, Tulln an der Donau és Wörden településeit érintjük, miközben haladunk a célállomás fel.

Mautern már a rómaiak idején is meghatározó város volt. Ezt nemcsak az egykori Favianis castrum maradványai igazolják, hanem a Römermuseum is, mely a kastély barokk stílusú magtárában a település jelentőségéről számol be az ókorban. A csinos polgári házak pedig a 15. és 16. századra jellemző fellendülés nyomai.

Immár a Tullnerfeld hever lábaink előtt. Ez a régió roppant gazdag látványos tájakban és életterekben, finomságokban és specialitásokban, valamint kultúrában és művészetben. A Tullnerfeld-kerékpárút érdekes bringás kirándulás helyszíne. Ha időnk engedi, mindenképp látogassunk el Traismauerbe, a történelmi római kori Nibelungen-városba. A rómaiakról tanúskodik a városközpontban a Römertor, a Hungerturm és az egykori castrum, mely napjainkban egy elegáns kastély vinotékával. Továbbá, megkóstolhatjuk a Sitzenberger pontyot vagy ellátogathatunk a nyári játékokra a Sitzenberg kastélyba. A régió további települései közé tartozik pl. Atzenbrugg, ahol egykoron Franz Schubert zenélt, vagy Rust a Leopold Figl múzeummal, de itt található Langenrohr is a Josef Reither múzeummal.

Zwentendorf után, ahol Ausztria egyetlen atomerőműve található, melyet azonban soha sem helyeztek üzembe, megérkezünk Tullnba. Itt egyrészt a GARTEN TULLN található a kerékpárúthoz közel, ahol 60 látványkert, egy 30 méter magas kilátó, a Baumwipfelweg és egy vízi park (csónakkölcsönzővel) várja a látogatókat. A „Regentag” névre hallgató Hundertwasser hajó és a tullni Aubad szabadstrand bringával szintén könnyen megközelíthető.

Tulln után a Bécsi erdő dombságának kíséretében kerekezünk, mely a greifensteini folyókanyar után egészen a partig húzódik. Itt nem lesz könnyű a Duna mellékágának ellenállni, mely kitűnő helyszín egy kis strandoláshoz. Innen már hamarosan elérjük Klosterneuburgot, a bor városát.

Mautern

Klosterneuburg

Utak leírása Duna menti kerékpárút 6. etap déli part: Mautern – Klosterneuburg

Mautern an der Donau - Hollenburg - Traismauer - Zwentendorf an der Donau - Tulln an der Donau - Muckendorf an der Donau - Höflein an der Donau - Klosterneuburg

Túraleírás:

A túra Mautern an der Donauban indul. Itt először is a kultúra kedvelői fognak örülni, hiszen a város története egészen a római korba nyúlik vissza, melyről napjainkban is számos lelet tanúskodik. Miután a város történetének minden mozzanatát megismertük, elhagyjuk Mauternt a Fladnitz folyó irányába. Itt gyönyörű kilátás tárul elénk Göttweig apátságára. A Fladnitz mentén folyásirányban egészen a Dunáig tekerünk. Röviddel a folyó torkolata előtt letérünk a Duna menti kerékpárútra. Ezen a gyönyörű útvonalon tekerünk tovább az egyik folyókanyarulattól a másikig hívogató strandok és árnyas erdők mentén. Elhaladunk a Donaurestaurant és a Nibelungen-város, Traismauer mellett, míg a Duna egyik mellékfolyójához, a Traisenhez nem érünk. Itt átkelünk a folyón, majd visszatérünk a Duna partjára.

Zwentendorf an der Donau településéhez érünk, mely egy igazén különleges látványossággal rendelkezik. Itt található ugyanis Ausztria első és egyetlen atomerőműve, melyet azonban sosem helyeztek üzembe. Továbbtekerünk a kerékpárúton, melyről viszont Kleinschönbichlnél letérünk. Egy kissé eltávolodunk a Dunától, a főúton átszeljük Pischelsdorf és Langenschönbichl településeit, majd az L 2148 jelzésű úton a Große Tulln folyóig haladunk. Miután áttérünk annak túlpartjára, ismét a Duna mentén találjuk magunkat. Immáron csupán néhány kilométer tekerés után elérjük a köztes állomást, a művészet és kertészet városának is nevezett Tullnt. Itt látványos zöldövezetek, nyilvános kertek, vizenyős területek, valamint széleskörű művészeti kínálat vár a látogatókra kiváltképp Egon Schiele, a világhírű festő személyéhez kapcsolódóan.

Tovább indulunk szorosan a Duna mentén a jól kiépített Duna menti kerékpárúton, melyet kis települések és árnyas erdők mentén követünk. Lassan, de biztosan kirajzolódik a Bécsi erdő körvonala a horizonton. Greifensteinnál át kell kelni a Duna egyik mellékágán, ahol aztán a túlparton folytatjuk utunkat. Höflein an der Donau települése után jobbra letérünk a kerékpárútról és a kolsterneuburgi Duna csatorna mentén a város központja felé tekerünk. Ezzel el is értük az etap úti célját. Klosterneuburg városképét a híres Ágoston-rendi kolostor, a Bécsi erdő dimbes-dombos vidéke és a Duna ártere határozza meg. A település közvetlenül Bécs határában terül el és ezzel csupán néhány kilométerre található a főváros nyüzsgő belvárosa.

Mautern an der Donauig a B33-on. A WL2-es busz rendszeresen megáll Mauternben. A menetrend itt (link) található.

Mautern központjában.

Nagyobb városokból busszal jól megközelíthető.