WAB – 10. szakasz: Semmering - Prein

• Legmagasabb pont: 1.122 m
  • Österreichisches Wandergütesiegel

Részletek: WAB – 10. szakasz: Semmering - Prein

A Wiener Alpenbogen (WAB) túraútvonal 10. szakasza a semmeringi építészet legszebb részeire vezet a vasút-túraút (Bahnwanderweg-túraút) mentén. A 20 schillinges kilátónál található magaslatról pedig csodás panorámában lesz részünk.

A Carl von Ghega által épített Semmering-vasút egy mérföldkő volt a vasút történelmében és az addig jelentéktelen Semmering nemzetközi hírnévre tett szert. Mára az építkezés gazdasági jelentősége már elveszett, de a változatos táj, a pompás villák, viaduktok és alagutak miatt kulturális jelentősége nagyobb, mint valaha. A Semmering vasútat 1998-ban az UNESCO a világörökség részévé emelte. A dupla kilátóról különösen lenyűgöző a táj, a bámészkodók Semmering idilli tájképét tekinthetik meg. A túra során, melynek egy része a vasút-túraút (Bahnwanderweg) mentén vezet, elhaladunk a legendás 20 schilliges kilátó mellett, ahonnan a Kalte Rinne viaduktot láthatjuk. Igazi bennfentes tippként javasoljuk a sziklás Luckerten Wandról való panoráma megtekintését.

Semmering hágó

Prein, Raxalpenhof hotel

Utak leírása WAB – 10. szakasz: Semmering - Prein

Az Alsó-Ausztria és Stájerország tartományok határánál található körforgalmat keleti irányban hagyjuk el Alsó-Ausztria felé a Passstraße úton, majd rövidesen balra fordulunk a Hochstraßre útra. Ezt az utat követjük és elhaladunk a Hotel Pannhans mellett, majd az általános iskolánál a Fürstenhof felé fordulunk. Lefelé haladunk az úton, majd egy nagy kanyar után a Südbahnstraße útra térünk, melyen balra átmegyünk és tovább haladunk egy keskeny úton a pályaudvar felé. Aztán nem jobbra, a pályaudvar felé tartunk, hanem jobbra a sínek és a Ghega szobor felett lévő kavicsos úton haladunk tovább. Elhaladunk egy játszótér mellett és a sínek alatt, majd a Schulweg utcán a Wolfersbergkogel pályaudvarig megyünk. Az utcán felfelé haladunk, majd egy balos kanyarnál egyenesen egy homokos útra térünk. Előttünk Semmering régi gyógyüdülőjét láthatjuk, melyben ma kulturális eseményeket rendeznek. A parkolóhoz megyünk, keresztülhaladunk rajta és rátérünk az erdei ösvényre, mely fel, a dupla kilátóhoz vezet. A csodás kilátásért megéri megtenni a rövid hegymenetet.

Visszatérve az úthoz a kilátó után jobbra tartunk és az erdei úton egy balkanyarnál visszatérünk a gyógyüdülő parkolójához. Odáig azonban nem megyünk el, hanem egy jobb kanyarban a 20 schillinges kilátó felé haladunk. Aki 1968 és 1988 között itt egy 20 schillinges bankjeggyel fizetett, annak ismerős lehet az említett kilátó.

Tovább haladunk egy kereszteződésig a Wiener Alpenbogen túraúton, melynél Breitenstein irányába jobbra fordulunk. Az aszfaltos utat csak röviden követjük, még egy jobbos kanyar előtt jobbra, az erdő felé hagyjuk el. Ismét röviden az úton haladunk, pár méter múlva az öreg mosodánál jobbra, a Weberkogelstraße útra térünk rá. A Hinterholz 9-nél ehetünk vagy ihatunk is valamit. Az alsó Adlitzgraben szurdokban lefelé túrázunk a viadukthoz, mely lívjei alatt átsétálunk, ahol megtekinthetjük a régi szerszámokat, melyeket a vasút építésnél használtak.

Pár percet felfelé túrázunk az úton, melyről egy balos kanyarnál újra az erdőbe térünk le. Kezdetben enyhén lejtmenetben, majd hegymenetben haladunk és elmegyünk egy nagy könyv mellett, mely a Semmering-vasút történelméről szól. Az erdei út meredekebb lesz és egy gyönyörű kilátású magaslati útra érünk. A túraút újra lefelé vezet a Ghega múzeum mellett (májustól október végéig hétvégente és ünnepnapokon 10:00 órától látogatható) az aszfaltos útra, a Kalte Rinne viadukthoz. Balra követjük a Kalte-Rinne-Straße utat, majd levágjuk az utat egy felfelé vezető erdei ösvényen. Miután újra az útra érünk, melyen csak röviden haladunk, balra tartunk egy sziklás ösvényen a Falkensteinloch mellett Gaißkirchl felé. A jól jelzett túraút most a Falkensteintól nyugatra visz minket folyamatos hegymenetben az erdőn keresztül a Luckerte Wand kilátóig. Egy sziklán töltött pihenő után a piros jelzést követve folytatjuk utunkat Prein felé. Az út lefelé egy erdészeti útra vezet, melyet röviden jobbra követünk, majd hamarosan jobbra, a jelzett túraúton folytatjuk a túrát. Az út egy mező szélén vezet a Haakogelen az Eselbachgraben felett. Az elágazó után kicsivel balra tartunk és egy erdei ösvényen haladunk lefelé a Hollensteingrabenbe. A sportpálya mellett jobbra folytatjuk utunkat Prein an der Rax település központjába.

Bécs felől az A2-es autópályát, majd az S6 sz. gyorsforgalmi utat követjük Semmering/Bruck a.d. Mur/Neunkirchen West felé. A gyorsforgalmi utat Maria Schutz-nál elhagyjuk, majd követjük a táblákat Semmering felé.

Graz felől az A9-es autópályán, majd az S35 sz. gyorsforgalmi úton Peggau/Deutschfeistritz/Bruck a.d. Mur felé haladunk. Az S6 sz. gyorsforgalmi útra Bécs felé térünk rá, majd a Spital a. Semmering kihajtónál elhagyjuk azt és követjük a táblákat Semmering felé.

Parkolási lehetőség a Zauberberg Semmering völgyállomásnál található.

Bécsújhelyen keresztül Semmering pályaudvaráig közlekedi a vasút.

Menetrendek a www.oebb.at

A következő túraútvonalak kapcsolódnak ehhez a túrához:

WAB – 9. szakasz: Feistritzsattel - Semmering

WAB – 11. szakasz: Prein - Habsburghaus

WAB – N regionális útvonal: Preintal - Habsburghaus

www.wieneralpen.at, +43 / 2622 / 78960

Vigyen magával mindig megfelelő térképet. Vegyen fel túrázásra alkalmas cipőt (túracipőt vagy túrabakancsot), védekezzen a napsütés és az eső ellen, vigyen magával vizet és némi harapnivalót. Vigye magával mobiltelefonját, és mentse el benne a hegyimentők segélyhívószámát: 140

Biztonsági előírások

Annak érdekében, hogy jól sikerüljön túrája a Bécsi Alpokban, kérjük, ügyeljen a következőkre:

Előkészületek

Az útvonal kiválasztásánál bizonyosodjon meg arról, hogy megfelel erőnléti állapotának és tapasztalatának. Figyeljen az időjárásjelentésre. Az időjárás meglepően gyorsan változhat a hegyekben. Legyen mindig ennek megfelelő a felszerelése (például esőkabát).

Ellenőrizze, hogy a meglátogatni kívánt hütték és uzsonnázóhelyek nyitva tartanak-e. Tájékoztasson valakit a kiválasztott útvonalról és a visszatérés tervezett időpontjáról, mielőtt útnak indulna.

Térkép ajánlások

Freytag & Berndt WK 022

Túráját összekötheti egy tartózkodással a Hotel Zauberbergben vagy a Welness-Seminarhotel Raxalpenhofban.