Duna menti kerékpárút 6. etap északi part: Krems – Tulln

• Kulturális/történelmi értékek
  • Növénytani érdekességek

Részletek: Duna menti kerékpárút 6. etap északi part: Krems – Tulln

A középkori várostól a művészet és kertészet városáig

A mai túra kivezet a Wachau régiójából és a Duna mindkét partján halad. Kremsből, az egyedülállóan szép kulturális és kereskedelmi központból indulunk, ahonnan a Duna menti kerékpárúton Tullnig tekerünk, melyet szokás a művészet és kertészet városának is nevezni. Útközben többek között Altenwörth és Zwentendorf településeit érintjük, mielőtt elérjük az úti célt.

Krems, a borászat, kereskedelem, kultúra és oktatás városa egyetemváros is egyben, mely kiváló fekvéssel rendelkezik: óvárosa a Duna és a Kremstal között terül el, ám még az UNESCO világörökség részét képző Wachauhoz tartozik. A Steiner Tor, Krems 1480-ból származó városi kapuja és jelképe mozgalmas történelmet sejtet, melyről a 16. századból származó polgári házak is tanúskodnak. Ezekben egykoron azok a protestáns kereskedők laktak, akik gazdaggá tették a várost. Sétálhatunk egyet az Obere és Untere Landstraße-n vagy meglátogathatjuk a korai gótikus Gozzoburgot, a műcsarnokot (Kunsthalle) vagy a karikatúramúzeumot (Karikaturenmuseum).

Nem sokkal Krems után már egy másik régióban, a Wagramban haladunk. Itt egymást követik a szőlőültetvények, melyek esetenként szántóföldekbe mennek át. Évmilliók során mosta ki a víz a löszből a napjainkban kellemesen árnyékos szurdokszerű utakat, melyek oly jellemzőek a Wagramra. A löszös talaj az erős, fűszeres borok legjobb előfeltétele, mely nemcsak a zöld, hanem a piros veltelininek is kedvez.

A Weritas vinotékában Kirchberg am Wagramban 50 top-borász 250 bora található meg. Szintén itt nézhetjük meg az Alchemistenparkot vagy az Alchemistenmuseumot, de nincs messze Ruppersthal sem, ahol a Pleyel-Museum vár a látogatókra. Ignaz Joseph Pleyel, a Wagram leghíresebb ifja, elhagyta a romantikus bortermelő települést, hogy 1800 körül Párizsban zeneszerzőként és zongorakészítőként tegyen szert hírnévre. A Wagramot öt különböző tematikus útvonalon fedezhetik fel az érdeklődő bringások.

Végül Tulln városába érünk. Mindjárt a város szélén elhaladunk a GARTEN TULLN mellett, mely egy Európában egyedülálló ökologikus élménykert több mint 60 kertkiállítással és számos egyéb látnivalóval. Az Egon Schiele Museumban, Egon Schiele szülőházában és az Egon Schiele tematikus útvonalon mindent megtudhatunk a világhírű művészről. A tullni Duna sétány nagyon kellemes. Itt könnyen eljuthatunk az egyik látnivalótól a másikig, mint pl. a Tullner Römermuseumhoz, mely a római kori történelmet dolgozza fel.

Krems

Tulln

Utak leírása Duna menti kerékpárút 6. etap északi part: Krems – Tulln

Krems an der Donau - Altenwörth - Zwentendorf an der Donau - Kleinschönbichl - Pischelsdorf - Langenschönbichl - Tulln an der Donau

Túraleírás:

Ez a túra Krems an der Donauban kezdődik. Itt már az óváros is nagy élmény, hiszen az UNESCO világörökség része. Kiváltképp a Steiner Tor látványos, mely nemcsak egy történelmi városi kapu, hanem a város jelképe is egyben. E mellett számos templom, kapu, épület és múzeum vár felfedezésre ezen a pezsgő kulturális élettel rendelkező településen. A bor kedvelői is jó helyen járnak, hiszen a bortermelés itt nemcsak a gazdaság mozgatórugója, hanem a város alapvető része is egyben.

A Kremstal borút mentén az azonos nevű bortermelő vidéket ismerhetjük meg, mely Krems hagyományos borvárosa körül a Duna mindkét partján terül el. Évszázadok óta állítanak itt elő bort, mely Kremsben napjainkban is mindenhol meghatározó. A Wachau keleti kapujánál húzódó bortermelő vidék Ausztria egyik legrégibbike. A leginkább löszös területen évszázadokra nyúlik vissza a borkészítés hagyománya.

Ezt követően áthaladunk a Krems folyón, melyet addig követünk, amíg a Dunába nem torkollik. Ezután a Duna menti kerékpárton kerekezünk és élvezzük a csodás tájat, mely körülöttünk terül el. Itt hasonlít a tájkép a Wachauhoz: mindenütt zöldellő lankák számtalan szőlőskerttel. Sokáig haladunk a Duna mentén, míg az Altenwörth erőműnél áttérünk a déli partra, ahol folytatjuk túránkat.

Miután elértük a Traisen folyót, átkelünk azon és visszakerekezünk a Dunához. Itt a Wagram borút vidékén vagyunk. A Wagram egy messze elnyúló régió, mely a Dunától északra terül el. A folyótól délre Tullnerfeld apró bortermelő települései helyezkednek el. Wagram bortermelő vidéke kb. 2.400 hektárt fog közre.

Hamarosan Zwentendorf an der Donau településéhez érünk, mely egy igazán különleges látványossággal rendelkezik. Itt található ugyanis Ausztria első és egyetlen atomerőműve, melyet azonban sosem helyeztek üzembe. Továbbtekerünk a kerékpárúton, melyről viszont Kleinschönbichlnél letérünk. Kissé eltávolodunk a Dunától, a főúton átszeljük Pischelsdorf és Langenschönbichl településeit, majd az L 2148 jelzésű úton a Große Tulln folyóig haladunk. Miután áttérünk annak túlpartjára, ismét a Duna mentén találjuk magunkat.

Itt csupán néhány utolsó métert tekerünk és elérjük Tulln an der Donaut, a célállomást. Ez az alsó-ausztriai város méltó lezárása az etapnak. A számos látnivaló mellett sok zöldövezet és nyilvános kertek határozzák meg a városképet. A GARTEN TULLN is itt található.  Az egykori római lovas tábor, a Comagenis pedig sokoldalú művészeti és kulturális élményekkel, valamint egy csobogó kúttal várja a látogatókat.

A B35-ös főúton Kremsbe.

Krems központjában. Kérjük, tájékozódjon az egyes parkolási zónákról. További információ német nyelven: www.krems.info/de/home/service/orientierung/parken-in-krems/

Kremset számos busz- és vasútvonal érinti. Menetrendek online a www.oebb.at , www.postbus.at  és www.anachb.at  oldalakon érhetők el.