Határtalan nyomkeresés

Gmündnél indul az Iron Curtain Trail, a vasfüggöny útvonal. A kerékpárút két ország határán halad, követi a múlt nyomait. Harald Winkler jól tudja, hogy mi történt a két ország határán.

Gmündtől Retzig nyolcszor válthatnak a kerékpárosok országot Ausztria és a Cseh Köztársaság között a Iron Curtain Trailen. Ahol egykor a vasfüggöny húzódott, ma kerékpározás közben sokat megtudhatunk a két országról és az őket összekötő történelemről.

„Az északi Waldviertelben kerékpározni valóban nagy élmény” - mondja lelkesen Harald Winkler. Már csak azért is, mert az útvonal mentén zöldövezet húzódik egyedülálló növény- és állatvilággal. Elhaladunk a Blockheide Natúrpark, a Trebonsko UNESCO Bioszféra Rezervátum és a Thayatal Nemzeti Park mellett. Az útvonalat az is különlegessé teszi, hogy átitatja a történelem. Winkler történelmi eseményekre utal, amikor a vasfüggöny útvonal mentén található helyekről beszél. Gyakran több időt fordít a vasfüggöny történetének és hatásának vizsgálatára, mint a kerékpározásra.

Winkler Gmündben született 1989-ben, a vasfüggöny lebontásakor. „A határokon átnyúló együttműködés összeurópai hangulatában nőttem fel” mondja és a határnyitás utóhatásai még ma, 34 évvel később is komolyan foglalkoztatják. Már több könyvet írt erről a vidékről, melyhez családi gyökerei és szakmai érdeklődése fűzik. Winkler az önkormányzat szóvivője és a Haus der Gmünder Zeitgeschichte, vagyis a Kortárs Történeti Ház kurátora. Pontosan tudja azt is, hogy Ausztria és Csehország történelmileg mennyire összefonódott ebben a határ menti régióban: „Ez mindig is két olyan terület volt, amely összetartozott”. Bár ritkán ül biciklire, a várostörténész nagyon jól tudja, hol kell elindulni kerékpárral, hogy a múltba jussunk vissza és jelentős történelmi helyszínekre bukkanjunk.

Kézzelfogható történelem

Nem kell messzire tekernünk, hogy eljussunk az első fontos helyszínhez. Már Gmündben, a Iron Curtain Trail első szakaszának kiindulópontján megszólít a történelem. Tegyük le a kerékpárt és nézzünk körül. Mielőtt a friss levegőn pedáloznánk, térjünk be a múzeumba. A Haus der Zeitgeschichtében, a Kortárs Történelem Házában állandó kiállítás mesél a határról, és bemutatja, hogyan fejlődött a település a Ferenc-József-vasút megnyitása óta. „Gmünd kézzelfoghatóvá teszi a történelmet” - mondja Winkler, hozzátéve, hogy ez a múzeum falain kívülre is igaz, különösen a Bleylebenstraßéra. Ott egykor zárt határ választotta el a várost a szomszédos csehországi České Velenicétől. Ma már a Lainsitz határfolyón átívelő összekötő hídon egyszerűen át lehet menni. A hídon nemcsak átvitt értelemben lehet érzékelni a történelmet, hanem azt is, „hogyan lett a két különböző múltból újra közös jelen” - hangsúlyozza Winkler lelkesen. „A híd a két város közötti együttműködést jelképezi, amely nagyszerűen működik – együttműködünk olyan gyakorlati dolgokban, mint például a közös vészhelyzeti vízellátás, szoros kapcsolatban vagyunk az egészségügy, az oktatás és a kultúra területén is”.

Eltűnt dolgok, amelyek láthatóvá válnak

Az egykor áthidalhatatlan hidegháborús akadály mára már szinte teljesen eltűnt. Csak néhány megmaradt, rozsdás tábla található még az út szélén az „Achtung Staatsgrenze”, vagyis „vigyázat, államhatár” felirattal. A Bleylebenstraßénál a vasfüggöny egy darabját emlékhelyként rekonstruálták: „Most már van mit megmutatnunk a múltból” - mondja Winkler az új emlékműről. Ha innen továbbmegyünk a hídon át, a csehországi régi vasútállomásra érkezünk. Ez a kiindulópontja a „Zeitge(h)schichte zweier Städte” (Két város története) elnevezésű tematikus tanösvénynek.  Winkler minden látogatót arra biztat, hogy járja végig az állomásokat. A tanösvény tökéletesen alkalmas arra, hogy elmerüljünk a múltban.

Az „Übergänge – Přechody” kulturális egyesület azt a célt tűzte ki maga elé, hogy láthatóvá tegye a történelmet. Júliusban fesztivállal ünneplik a Kelet- és Nyugat-Európa közötti érintkezési pontokat. Az egyesület a történelem közvetítésének új formájára hívja az érdeklődőket, Augmented-Reality-kirándulásra. Egy mobiltelefonos alkalmazás segítségével tíz olyan helyszínt kereshetünk fel, ahol a határon történt események és egykor ott állt épületek tűnnek fel virtuálisan. „Gmünd önkormányzata is támogatja ezt a projektet. Két megtörtént esetet, határon át történő szökés adatait bocsájtottuk az egyesület rendelkezésére” – mondja Winkler. Természetesen a történelmi helyszínek kerékpárral is bejárhatók. Ha már pedálozunk, akkor legjobb, ha a történelmi helyszínek felé haladunk. A kerékpárút érinti őket. Minden kerékpáros szakasz egyre mélyebbre visz az európai történelemben.

Ingyenes és szabadtéri élmény

Ha Gmündből elindulunk és átkelünk a határon, már néhány kilométer után fel is tűnnek a hidegháború hiteles emlékei és helyszínei. Ingyenes történelmi túrán találjuk magunkat a szabad ég alatt. Két szakasznyi kerékpározás után elérjük a használaton kívüli Fratres/Slavonice határállomást. Iris Andraschek és Hubert Lobnig itt állították fel nagyméretű „kerítésművészeti” installációjukat, aminek a „Hová tűnnek a határok?” címet adták. A fémszerkezet négy méter magas és ötven méter hosszú, tetején a címe áll. Ez az alkotás Winkler szerint egyszerre jelképezi a bezártságot és a nyitás érzését. Slavonicében található egy rekonstruált felszerelt bunker, amit a látogatok bejárhatnak. Ha még néhány kilométert ráteszünk a kerékpárral, akkor Čížov közelébe jutunk. Ez azon ritka helyek egyike, ahol fennmaradtak a vasfüggöny maradványai, szögesdrótkerítések és őrtornyok.

Winklernek van még egy javaslata azok számára, akik inkább be akarják osztani erejüket a Iron Curtain Trail útvonalon. Vigyük magunkkal a kerékpárt vonaton, a Waldviertelbahn néhány kilométeres szakaszán. Kicsit így megpihenve, könnyebben szegődhetünk a történelem nyomába. A pihenés belefér, elvégre Európa leghosszabb kerékpárútján tekerünk.